Här har jag samlat ihop smarta tips om hur du kan kämpa och stå emot suget efter sötsaker och skräpmat!

  • Ät bara när du är hungrig: Lär dig skillnaden på verklig hunger och psykologisk hunger (när du bara är sugen).

bloggbrännafett

  • Ät bara när du är avslappnad till kropp och själ: Njut av varje tugga! Bli medveten om dina portionsstorlekar och hela ät processen.
  • Håll dig distraherad! Försök undvika att ha tråkigt och gå ta en promenad istället!
  • FARLIGT! Handla ALDRIG när du är hungrig! Detta för att inte lockas att köpa onyttiga produkter som du egentligen inte behöver.
  • Ät från mindre tallrikar (…så blir dina portioner automatiskt mindre.) och ät sakta!
  • Ät mera protein! Enligt forskarna protein kan stimulera utsöndrandet av dopamin: ett hormon som påverkar hjärnans belöningssystem och därmed gör det lättare att kontrollera begären.
  • Missunna inte dig själv mat: Svält dig inte! Känner du ett vansinnigt sug efter godis eller något annat onyttigt, unna dig det under en ätardag i veckan – men i begränsad mängd! Det betyder inte att du ska äta onyttigt hela dagen! Lär dig att hitta bra balans! Själv använder jag mina ”ätardag” för att äta extra nyttiga kalorier!
  • Förbered dig på svåra tider: Ha alltid med dig ”snacks” som innehåller ytterst lite fett, till exempel frukt, till jobbet, så att du inte tvingas ta till skräpmat på ett snabbmatställe om du plötsligt skulle känna dig hungrig. Den riktigt förutseende kan till exempel ha strimlade äpplen med sig. Mättande, gott och nyttigt.
  • Ge dig själv tid: Det tar tid att bryta gamla invanda beteendemönster. Bli inte frustrerad om det tar tid att komma in i en ny livsstil. Känns det jobbigt, så trösta dig med att resultatet är så otroligt givande!

bloggbrännafett2